خانه | اخبار | رسالت عظیم رزمندگان دفاع مقدس

رسالت عظیم رزمندگان دفاع مقدس

رسالت عظیم رزمندگان دفاع مقدس

 

 

اگر ما در انتقال تمام موضوعات دفاع مقدس به نسل امروز وثبت آن برای آیندگان کوتاهی کنیم میراث خوارانی می آیند وموضاعات دفاع مقدس را بیان می کنند که اصلا آن را درک نکرده اند

  ودرآن دوران حضور نداشته اند. اگر کسانی خواسته باشند موضوعات دفاع مقدس را بدانند وبفهمند ولی اطلاعاتی از آن به ثبت نرسیده باشد گناهش به گردن من وشما است.

  خدارا شکر می کنیم به خاطر نعمت انفلاب اسلامی، نعمت رهبری و ولایت فقیه،نعمت پیروی از اهل بیت(ع) ونعمت وجود مبارک حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)در ایران که همه ی آنچه که امروز داریم از برکات وجود این نعمت های الهی است.

  یکی ازموضوعات وسئوالات رایج بین رزمندگان این است که حالا که جنگ تمام شده ما چه رسالتی داریم؟

  دراین خصوص باید گفت آن رسالت اول یعنی،دفاع مقدس جهاد اصغر بود و مهمترین بخش آن باقی مانده است.یعنی جهاد اکبر. یا به عبارتی دیگر مگر جنگ تمام شده است!؟یا اصلا جنگ تمام شدنی است؟!

 حضرت امام رحمته الله علیه می فرماید:”جنگ ما جنگ عقیده است،جغرافیا ومرز نمی شناسد.”

  یک رزمنده خوب بابصیرت وتابع ولایت همیشه باید وسط معرکه باشد.یا به عبارتی آنها که شهید شدند.کار حسینی کردند وخوشا به حالشان. انشالله که ما در آن دنیا شرمنده آنها نشویم.اما آنهایی که زنده مانده اند مثل کاری بس سخت تر در پیش دارند.باید کاری زینبی (س)وکاری امام سجادی(ع) بکنند. معنی این حرف چیست؟

  یعنی اگر می خواهیم کلمه لا إله إلاَّ الله و محمد رسول الله (ص) درجهان برقرار باشد.وتا زمانی که می گوییم نهضت امام خمینی(رحمته الله علیه)، ولایت فقیه واسلام ناب محمدی(ص) و می خواهیم حق باشد،مبارزه باشد،عدالت وامر به معروف ونهی از منکر ومبازره با ظلم وفتنه هم باشد، و اگر می گوییم( این الطالب بَدم المقتول بکربلا واین …) رزمنده وبسیجی باید باشد تا این شعارها تحقق پیدا کند.ورسالت ما این است که واقعه دفاع مقدس(که این موضوعات در آن نهفته است) را به نسل امروزو نسل های بعد،سالم وخوب انتقال دهیم.

  ما وظفیه داریم که موضوعات دفاع مقدس را رمز گشائی کنیم وباید معلوم کنیم که چگونه عده ای با دست خالی در مقابل ارتشی قوی، در واقع درمقابل ابر قدرت ها قرار گرفتند و معلوم کنیم به حول چه محوری چرخیدند که ازاین معرکه پیروز وسر بلند بیرون آمدند.

  باید بگوییم چیزی جز توکل به خداوائمه نبودو باید بگوییم اگر ولایت فقیه ویا به عبارتی وجود حضرت امام خمینی(رحمته اله علیه) نبود این اتفاق مهم رخ نمی داد.چرا که وقتی به تاریخ بر می گردیم می بینم چه دولت هایی با چه امکانات وپشتیبانانی هایی هربارقسمتی از سرزمین خود را به دشمن واگذر می کردند که تاریخ دویست سال اخیر ایران نمایشگر بسیاری از این موارد است.

  حضرت امام خمینی(رحمته اله علیه) می فرماید:ما مانند سیدالشهدا(ع)وارد جنگ شدیم وایستادیم یعنی غیر از خدا هیچکس را نداشتیم. مانند امام حسین(ع) با لشکری کم و کوچک در مقابل سپاهی عظیم ایستاد. این سپاه کوچک توانسته است .۱۴۰۰ سال الگوی شعیه وآزدگان جهان باشد. به فرموده مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای عاشورا یک بعدازظهر بود.  دنیا ۱۴۰۰ سال ات که دارد از آن ارتزاق می کند.

  آیا این جنگ هشت ساله نمی تواند نیازهای فکری ،اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی وسیاسی جامعه امروز وفردای خودمان را الگو سازی کند.اگر نمی تواست پس چرا امام فرمود..جنگ نعمت است.چرا فرمود ما از راه جنگ انقلابمان را به جهان صادر کردیم.پس می تواند.اما فقط یک شراط ویک راه دارد و آن این است که تمام کسانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشته اند بیایند بگوینددر آن زمان چگونه انتخاب کردند وچگونه زندگی وحرکت کردند وچگونه حرف شنوی از ولایت فقیه وفرمانده خود داشتند.

  دوران دفاع مقدس فقط برای آن چند سال  نبود. دفاع مقدس برای تمام نسل ها ی آینده و آیندگان پیام دارد. الان کشورها و جریان های آزادیخواه الگویشان ایران است . همین رزمندگان ما  الگوی آنهاهستند.

شاید گفته شود پس این شکاف بین نسلی چیست؟

  شکاف بین نسل اول وامروز شاید از لحاظ نظریه های اجتماعی قابل توجیه باشد.ویا اینکه اجتناب ناپذیر.اما ما رزمندگان تاریخ شفاهی جنگ را فراموش کرده ایم. یا به عبارتی این تاریخ را بدست کسانی سپرده ایم که فقط گوشه ای از جنگ را شنیده اند ودر قالب اما واگر های امروز آن را مطرح می کنند.ما در جنگ کجا اما و اگر داشتیم. عده ای بجای کسانی که در دوران دفاع مقدس حضور داشته اند درآن دخل و تصرف می کنند وبر اساس درک وفهم خودشان آن را به تصویر می کشند. آن وقت ما فاصله ی بین نسلیرا مطرح می کنیم.

  اگر ما مثل دوران جنگ به وظیفه خود عمل کنیم و به مجموعه هایی که وظیفه جمع آوری  تاریخ شفاهی دفاع مقدس را برعهده دارند کمک کنیم ومسائل جنگ را آنطور که بوده بیان کنیم این فاصله ها و تفاوت برداشت ها کم می شود.

  وظیفه ما است وبرما واجب است که سیره جهادی رزمندگان درتاریخ دفاع مقدس رامفهوم سازی کنیم و برای نسل امروز و فردا حفظ کنیم. باید حتی الامکان نکات افتخار آمیز دفاع مقدس را به فرزندان خودمان انتقال دهیم تا هر کدامشان یک راوی آن دوران باشکوه وعزت باشند.

  سر کلاس وقتی از بعضی فرزندان رزمندگان سئوال می شود خوب شما که پدرتان  رزمنده بوده آیا تا حالا از خاطراتش برای شما چیزی گفته ، گفته که عناصر پیروزی ومقاومت چه بوده ،…… متاسفان د ربسیاری از موارد جواب منفی است.

حضرت امام خمینی(رحمته الله علیه) می فرماید:

  اگر ما کوتاهی کنیم وقرار باشد در آینده در دنیا کسانی به خاطر انقلاب اسلامی مسلمان شوند.وبخاطر این کوتاهی که ما می کنیم،آنها مسلمان نشوند گناهش به گردن ما است.(نقل به مضمون)

این جمله بسیار عمیق وتکان دهنده است وباید خیلی به آن فکر کرد.

  اگر ما در انتقال تمام موضوعات دفاع مقدس به نسل امروز وثبت آن برای آیندگان کوتاهی کنیم میراث خوارانی می آیند وموضاعات دفاع مقدس را بیان می کنند که اصلا آن را درک نکرده اند ودرآن دوران حضور نداشته اند. اگر کسانی خواسته باشند موضوعات دفاع مقدس را بدانند وبفهمند ولی اطلاعاتی از آن به ثبت نرسیده باشد گناهش به گردن من وشما است.

بر همین اساس  باید جوانان امروز وفردا از این گنجینه پر از معنویعت،پر از رمز وراز وپر از افتخارات وابتکارت بهره مند گردند.

  پژوهشکده دفاع مقدس دو واحد درس مبانی آشنایی با دفاع مقدس را وارد حوزه ای از جامعه اسلامی کرده است که می تواند بیشترین تاثیر وبهره برداری واحیاگری از دوران دفاع مقدس را داشته باشد.یعنی درمراکز آکادمیک ودانشگاهی اکنون که این دو واحد از سال تحصیلی ۸۸-۸۷ تا امروز در دانشگاه های کشور تدریس می شود، در بعضی دانشگاها به عنوان “دو واحد رسیدن به خدا”از سوی دانشجویان نامگذاری شده است. دو واحدی که می تواند نظریات مختلف در تمام حوزه های اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،مهندسی،مخابرات وهرآنچه نظریه وجود دارد را صیقل دهد وراه جدیدی برای ادامه حیات آنها فراهم کند.

  دفاع مقدس به ما ونسل های آینده می گوید چه نشدنی هایی که با استقامت،پایداری ،طراحی وپژوهش شدنی شد. دفاع مقدس گنجینه ای بی انتها است که در آن اعتقادهای بنیادی بوجود آمد ورزمندگان اولین کسانی بودندکه این اعتقادات را به عمل تبدیل کردند مثل: ما می توانیم.

جای این ما می توانیم، در حوزه آکادمیک قبل از این دو واحد “رسیدن به خدا” خالی بود.

   در همین کلاس ها مشاهده شده است که دانشجویی برخاسته و ابراز داشته که”من برای اولین بارجسارت پیدا کردم  بگویم”من فرزند شهیدم”. چون برای همکلاسی هایم از رشادت ها و واقعیت های افتخار آمیز جنگ توضیح داده شد.

رزمندگان عزیزتنها کسانی هستند که می توانندبگویند در دفاع مقدس چه گذشت.

  بیان وتبیین حماسه های دوران دفاع مقدس به ویژه  مقاومت،پایداری وسلحشوری فرماندهان ورزمندگان در نبردهای سخت وتاریخ ساز از ضرورت های همیشگی ومورد نیاز جامعه انقلابی امروز و نسل های آینده ساز کشور است و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس  در این زمینه رسالتی عظیم به عهده دارند و نبایستی از آن غفلت کنند.

نویسنده:ابراهیم رضاپور

 

همچنین ببینید

پیام تبریک و سپاس بمناسمت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم

“تبریک و سپاس” امت غیور، مردان و زنان متعهد و بزرگوار حوزه انتخابیه شهرستان های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.