خانه | مقالات | انتخابات و مشارکت زنان

انتخابات و مشارکت زنان

انتخابات و مشارکت زنان

   سخن را با فرازی از بیانات امام خمینی (ره) که فرمودند “بانوان ایرانی در این نهضت و انقلاب سهم بیشتری از مردان دارند ” شروع میکنم زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه همواره پا به پای مردان برای سربلندی و استقلال ایران در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی اقتصادی و علمی تلاش کرده اند حضور گسترده زنان در تظاهرات قبل و بعد از انقلاب و جریانهای مختلف سیاسی نشان دهنده خط فکری و اندیشه های روشن فکرانه این قشر از جمعیت کشورمان است.

   در هیچ زمانی مانند امروز زنان محقق متفکر ادیب هنرمند و فعال درعرصه های مختلف سیاسی اجتماعی در کشور وجود نداشته است و مهمترین فرصتی که به زنان داده می شود شرکت در صحنه های مختلف اجتماعی از جمله انتخابات است. مشارکت سیاسی زنان بیش از یک دهه است که شکل جدی تر به خود گرفته و حتی در آموزه های دینی ما تفاوتی میان زنان و مردان در خصوص عمل به مسولیت اجتماعی وجود ندارد.

   در نتیجه وظیفه زنان بیشتر از سابق شده است که دراین راستا زنان باید با جدی گرفتن نقش سیاسی خودو ضمن مشارکت در عرصه های سیاسی و افزایش سهم خود در فعالیتهای سیاسی فراهم شدن بستر های فرهنگی مذهبی خانوادگی توجه هرچه بیشتر به ظرفیت نهادهای اجتماعی حمایت از نامزدهای موافق با حضور زنان در عرصه های گوناگون اجتماع را موجب گردند.

   حضور بیشتر زنان در عرصه های مختلف به ویژه انتخابات دهم میتوانند راهی باشند تا درصد بیشتری از سهم خود را در فعالیت های اثرگذار اجتماعی سیاسی و فرهنگی کشور را به خود اختصاص داده تا جایگاه زنان درعرصه قدرت افزایش پیدا کند باید گفت تا ضرورتی برای مشارکت زنان در فعالیتهای انتخاباتی احساس نشود رشد سیاسی و اجتماعی نیز اتفاق نخواهد افتاد. چرا که زنان از تجربه کافی برای حضور در فعالیتهای سیاسی برخوردار بوده و میتوانند با استفاده از قدرت چانه زنی و لابی گری در انتخابات اصلح تاثیرگذار باشد و به فردی رای دهند که زنان را عضو فعال این جامعه می داند و معتقد است زنان نیز باید در عرصه های مختلفدر قالب نمایندگی مجلس و پست های سیاسی تاثیرگذار برابر با قانون حضور فعال داشته باشند.

والسلام/ دکتر ابراهیم رضاپور

 

همچنین ببینید

پیام تبریک و سپاس بمناسمت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم

“تبریک و سپاس” امت غیور، مردان و زنان متعهد و بزرگوار حوزه انتخابیه شهرستان های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.