خانه | مقالات | سبک زندگی در آموزه های نهج البلاغه

سبک زندگی در آموزه های نهج البلاغه

سبک زندگی در آموزه های نهج البلاغه

اشاره:

 نهج البلاغه، قطره ای از اقیانوس بی کرانه مردی است که به راه های آسمان آشناتر از راه های زمین بوده و همچون چراغی در تاریکی، روشنی بخش و راهگشای انسان هاست. کتابی است متنوع، با ترکیبی زیبا و چینشی هنرمندانه شامل مطالبی عالی و عمیق که هندسه هستی و چرایی آفرینش را به زیبایی ترسیم می نماید و توحید را در همه ابعاد زندگی جاری می سازد و سبک چگونه زیستن و کار بست دین در مدیریت امور دنیوی و اخروی برای رسیدن به ((حیات طیبه)) را ترسیم می نماید. از این رو برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی بایسته است آموزه های ناب نهج البلاغه در قالبی نو نگریسته شود تا به الگویی کارآمد از سبک زندگی اسلامی دست یافت و نیاز جامعه امروز را تأمین نمود.

   در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی بر اساس منویات مقام معظم رهبری، در یک نگاه کلان تفاوت چندانی میان سبک زندگی و سیره وجود ندارد و هر دو ناظر به روش ها و منش های فرد در زندگی است؛ اما از آنجایی که سیره بر وزن فعله یعنی مصدر نوعی است پس می تواند ناظر به نوع خاصی از رفتار انسان باشد اما سبک، معنایی عام تر و گسترده تر دارد و از مبانی، و اجزای مفصلی برخوردار است.

  دانشمندان سبک زندگی را روش زندگی اشخاص، گروه ها یا جوامعی دانسته اند که در مواجهه با روابط فیزیکی، روانی، اجتماعی و اقتصادی وجود داشته و شامل فعالیت ها، رفتارها، عادت ها، علایق، عقاید و ارزش ها می شود؛ پس سبک زندگی در دو بعد فردی و فرا فردی بوده و دارای زیر مجموعه های فراوانی است. البته این مجموعه از یک مبانی نظری برخوردار است که آبشخور منش های عملی و رفتاری است.

  از حیث دیگر سبک زندگی یعنی نوع نگاه و اقدام انسان در تعامل با خود، خدا، مردم و طبیعت. در این کتاب ما هم به مقوله نوع نگاه نظری پرداخته ایم و هم به مقوله نوع اقدام عملی؛ و تمام سعی آن بوده که مطالب بر اساس آموزه های نهج البلاغه و تفسیر صحیح از آن باشد.

  سید رضی نام کتاب خود را ((نهج البلاغه)) یعنی (( راه روشن بلاغت)) نهاده اما بی شک این کتاب ((نهج الهدایه و نهج السعاده))  هم هست؛ چون همراه خودش یک روش و سبک زندگی متعالی را به ارمغان آورده و به معنای واقعی کلمه پالایشگر جان، ذهن و عمل آدمی است.

   سبک زندگی بدون وجود چشمه معرفتی امکان ندارد؛ یعنی سبک زندگی قبل از مرحله اجرا و عمل محتاج بینش و معرفت است. دانستن، مقدمه و شرط توانستن است و اساساً هر اقدام و عملی نیازمند  شناخت است. به عنوان مثال چرا ما انفاق می کنیم و یا صدقه می دهیم. مگر صرف افتادن مبلغی پول در صندوق صدقات می تواند جلوی یک تصادف یا بلای ناگوار را بگیرد؟! قطعاً این عمل برخاسته از یک شناخت و معرفت است و تنها برای یک انسان موحد و معتقد معنادار است. از این رو هر چه شناخت مبانی نظری در پای آموزه های نظری نهج البلاغه بیشتر و قوی تر شود، اثر و کارکرد آن را هم در میدان های عملی و اجرایی زندگی ملموس تر خواهد بود.

 در سبد کالای سبک زندگی، نمی توان سهمی از حقوق و وظایف اجتماعی – سیاسی قرار نداد. همان طور که در تعریف سبک زندگی گفته شد نوع نگاه و روش اقدامات ما در عرصه های مختلف زندگی در واقع همان سبک زندگی را تشکیل می دهد و اینکه یک فرد یا جامعه چه نگاه و موضعی در قبال حاکمیت و حکومت اتخاذ می کند، قطعاً بخشی مهم از سبک زندگی اوست. از سوی دیگر حاکمیت هم باید سبک و روشی درست در تعامل با مردم داشته باشد تا زندگی یا حیات سیاسی آن ها از دوام و قوام برخوردار باشد.

  چه رویکردیرا برای تدوین کتاب های جدید تخصصی تفسیری توسط این معاونت پیشنهاد میفرمایید ؟

  غالب مباحثی که امروزه گفتمان جامعه است، می تواند از منظر قرآن و حدیث بررسی شود؛ به خصوص مباحثی که از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید واقع شده است. از مباحثی همچون علوم انسانی و رابطه علم و دین تا مباحثی مانند مهندسی فرهنگی و الگوی مصرف؛ چرا که این مباحث برای نسل امروز و آینده مهم و راهبردی قلمداد می شوند. البته ابتدا باید بسترها را برای این کار فراهم نمود.

والسلام/ دکتر ابراهیم رضاپـور

دانلود مقاله

همچنین ببینید

پیام تبریک و سپاس بمناسمت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم

“تبریک و سپاس” امت غیور، مردان و زنان متعهد و بزرگوار حوزه انتخابیه شهرستان های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.