خانه | مقالات | استان البرز نیازمند تامین حداقل ۵ هزار تخت بیمارستانی

استان البرز نیازمند تامین حداقل ۵ هزار تخت بیمارستانی

استان البرز نیازمند تامین حداقل ۵ هزار تخت بیمارستانی

  زمانی که صحبت از توسعه به میان می آید شاخص های مختلفی برای سنجش آن در نظر گرفته می شود که با پایش و اندازه گیری این شاخصها به صورت کمی و یا کیفی می توان میزان توسعه یافتگی آن منطقه را مشخص کرد. یکی از این شاخصها ، شاخص توسعه انسانی یا HDI می باشد که شاخصی ترکیبی است برای سنجیدن موفقیت در هر کشور در سه معیار پایه در توسعه انسانی یعنی : زندگی سالم و طولانی – دسترسی به دانش و معرفت و سطح زندگی مناسب . در این یادداشت سعی بر این داریم که به یکی از ابعاد و معیارهای پایه یعنی داشتن یک زندگی سالم و طولانی یا به عبارت دیگر میزان امید به زندگی در استان البرز بپردازیم و در مطالب بعدی سعی خواهیم کرد که به ابعاد دیگر این شاخص نیز بپردازیم .

  مطمئنا وقتی صحبت از داشتن زندگی سالم و طولانی می شود می بایست حوزه بهداشت و درمان یک منطقه را وارد موضوع بحث نماییم . به غیر از مباحث عمومی که در این حوزه برای افزایش طول عمر وجود دارد همانند : داشتن تنوع غذایی و رژیم غذایی مناسب ، ورزش و … می بایست به قسمت دیگری از این مبحث نیز اشاره کنیم و آن بحث زیرساختها است . لذا سؤالهای اساسی که در این رابطه به ذهنمان می رسد می تواند موارد زیر باشد :

– آیا زیرساختهای الزم درمانی و بهداشتی برای استان ایجاد شده است ؟

– آیا زیرساخت های موجود جوابگوی نیازهای ساکنین یک استان می باشد ؟

– مشکلات و موانع توسعه زیرساختها چیست ؟

– چه اقداماتی می توان جهت برطرف کردن این مشکلات نمود ؟

شاید پاسخگویی به این سؤالات کار دشواری نباشد و تمامی ساکنین استان البرز با یک بررسی کوتاه بتوانند پاسخگوی آنها باشند . بله استان البرز از کمبود زیرساختهای لازم درمانی رنج می برد و دلیل آن هم رشد نامتوازن و عدم ایجاد تعادل بین رشد سریع جمعیت و زیرساختها می باشد . یکی از این زیرساختهای ضروری تعداد بیمارستانها می باشد . به طوری که پس از انقلاب اسلامی حتی یک بیمارستان دولتی در استان البرز احداث نشده است . از طرف دیگر بیمارستانهای موجود نیز فرسوده شده اند و نیاز به بازسازی و تجهیز دارند .

   از دیگر زیرساختهای مهم تعداد تخت بیمارستانی است. استان البرز برای رسیدن به استانداردهای ملی و جهانی حداقل نیازمند تامین ۵ هزار تخت بیمارستانی در بازه زمانی ۲ تا  ساله است؛ چنانچه اگر همین تعداد تخت بیمارستانی در مدت زمان بیشتری مهیا گردد، با توجه به رشد سریع جمعیت و مهاجرپذیری بالای استان باز هم از شرایط نرمال عقب خواهد ماند.

  یکی دیگر از مشکلات بهداشت و درمان استان البرز فقر بسیار شدید استان در برخی تخصص ها و فوق تخصص های پزشکی میباشد و این باعث گردیده که بیش از ۵۵ درصد بیماران البرزی برای دریافت خدمات مطلوب پزشکی به تهران مراجعه نمایند حال آنکه بخش قابل توجهی از ظرفیت پزشکی پایتخت با استفاده از پزشکان متخصص و مجرب کرجی تکمیل می شود و این نشانگر ضعف مسئولان در بهره مندی از پتانسیل های موجود است .

  حال پس از بررسی مشکلات موجود باید به دنبال راه حل برای آن نیز بود . مطمئنا اولین و تنها راه حل برطرف کردن مشکل ، جذب سرمایه است . با وارد کردن بخش خصوص و تشویق به سرمایه گذاری آنها در استان و یا تأمین اعتبار و نقدینگی از طریق مسئولین دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توان اقدام به این جذب سرمایه نمود . مسلما استان البرز دارای پتانسیل های مناسب در این حوزه خواهد بود که سرمایه گذاران و مقامات دولتی را مجاب به سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان استان نمایند .

  لذا برای توسعه و پیشرفت استان در تمامی ابعاد و به خصوص بحث بهداشت و درمان می بایست تمامی مسئولان استان وارد میدان شوند و با همکاری و هماهنگی های لازم  در راه توسعه زیرساختهای درمانی برای تحقق رفاه بیشتر و بهداشت شهروندان البرزی اقدام نمایند .

 دکتر ابراهیم رضاپور

همچنین ببینید

پیام تبریک و سپاس بمناسمت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم

“تبریک و سپاس” امت غیور، مردان و زنان متعهد و بزرگوار حوزه انتخابیه شهرستان های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.