خانه | مقالات | اقتصاد دینی شاه بیت توسعه ایران

اقتصاد دینی شاه بیت توسعه ایران

اقتصاد دینی شاه بیت توسعه ایران

    قتصاد دینی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای دینی سازی کشور بر دو عنصر مهم کار سالم و معاد باوری می تواند موتوری باشد برای حرکت کشور به سمت پیشرفت و توسعه در این زمینه باید توجه داشت که کار هر فرد چه مستقیم وچه غیر مستقیم در جامعه تاثیر دارد و فرد و اجتماع برای پیشرفت و توسعه اقتصادی نیاز به کار دارد. صرف کار کردن، ملاک و معیار پیشرفت و شکوفایی در زمینه های اقتصادی نیست بلکه کاری مفید خواهد بود که به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد و انجام دهنده کار و مسئول مربوطه هم اظهار رضایت و آرامش خاطر داشته باشد.

    همچنین فرد خود را در مقابل آن کار مسئول بداند و با دیدی وسیع و با در نظرگرفتن منافع اجتماعی به فعالیت بپردازد.

   بنابراین فرد باید توانائی، استعداد، قدرت و  تجربه آن کار را داشته باشد. در این باب می توان گفت بهترین سببی که می تواند در فرد ایجاد انگیزه و در نتیجه او را کارآمدتر کند، بینش ها و انگیزه های دینی می باشد، زیرا اگر باورهای دینی در فردی ریشه دوانده باشد سعی خواهد کرد که در هر زمینه ای و از جمله زمینه های اقتصادی کارآمدتر شود.

   اگر اقتصاد را این گونه تعریف کنیم که به معنای میانه روی و اعتدال در انجام امور و نیز میانه روی و تدبیر در امور مالی به شمار رود در حقیقت به نوعی برداشت دینی از آن دست یافته ایم که می تواند ما را در مسیری قرار دهد که دنیا و آخرتی در خور یک مسلمان داشته باشیم به عبارت بهتر باید گفت: حقیقت اعتقاد به باورهای دینی به ویژه معاد باعث می شود تا افراد در عرصه تولید بسیار کارآمدتر باشند. چون این افراد معتقدند هر کاری در دنیا مورد حسابرسی جدی در آخرت قرار می گیرد. فلذا سعی می کنند که هم دنیا و هم آخرت را در انجام کار های خود مدنظر داشته باشند. و این باعث می شود که در انجام امور و وظایف اقتصادی خویش به هیچ وجه کم کاری نکنند و با تولید بیشتر و کار بهتر جامعه را از ثمره کار خود منتفع نمایند و این دقیقاَ در مقابل رویکرد غیر دینی از اقتصاد است. چرا که در این مدل از اقتصاد به طور معمول جمع بین منافع مادی افراد و جامعه غیر ممکن است و بسیاری حاضر نمی شوند  برای منافع عمومی و جامعه، از منافع خود چشم پوشی کنند. بنابراین بین منافع فردی و عمومی تضاد و ناسازگاری شدید پدید می آید و افراد به قدرت اقتصادی خود می افزایند و افراد ضعیف و محروم،  باید محرومیت بیشتری را تحمل کنند.

    اما در اقتصاد مبتنی بر اعتقادات دینی یک فعال اقتصادی کمک به محرومان و گرفتن دست آنها را یک فریضه دینی دانسته و با اهداء بخشی از درآمد حاصل از کار خود ضمن رفع نیاز بخشی از افراد جامعه برای آخرت خود نیز توشه ای را ذخیره می سازد. بنابراین و با توجه به مطالب بالا باید گفت الزم است مسئولان کشور تمام تلاش خود در راستای ایجادجامعه دینی را در سر لوحه برنامه های اقتصادی خود قرار بدهند و موجب شوند گرایش به آخرت و اعتقاد به روز حساب در فعالیتهای روزمره و اقتصادی آحاد جامعه فقیر و غنی، حکومت شوندگان و حکومت کنندگان و… جاری و ساری گردد. چرا که این امر موجب بروز سلامت  در حوزه اقتصاد می گردد و به بقین باید گفت داشتن یک اقتصاد سالم و منبعث از دین اصلیترین پایه توسعه بویژه در حوزه اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسالمی ایران می باشد.

والسلام/ دکتر ابراهیم رضاپور

همچنین ببینید

پیام تبریک و سپاس بمناسمت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم

“تبریک و سپاس” امت غیور، مردان و زنان متعهد و بزرگوار حوزه انتخابیه شهرستان های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.