خانه | مقالات | حضرت خدیجه الگوی مناسب برای زن امروزی

حضرت خدیجه الگوی مناسب برای زن امروزی

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت خدیجه الگوی مناسب برای زن امروزی

   اسلام به عنوان آخرین دین الهی برای تمامی انسانها و تمامی جنبه های زندگی بشر برنامه داشته و از این قابلیت برخوردار است که انسان را جدا از رنگ ، نژاد و جنس به سر منزل مراد که همانا سعادت و کامیابی بشر است برساند.

   این امر که دین اسلام تا چه حد مورد پذیرش قرار بگیرد یا نه امری است جدا و یا اینکه کدام قرائت از دین اسلام مورد قبول باشد نیز دراین مقاله نمی گنجد .اما فرامین و دستوراتی که اسلام مورد نظر علمای شیعه موجود بوده و نزد ما به عنوان اسلام راستین شناخته می شود دراین امر که اسلام دین سعادت است را قال اثبات می نماید. واین سعادت همانگونه که گفته شد به رنگ و جنس و سن افراد بسته نیست. با پذیرش این موضوع می توان اینگونه بیان داشت که دین اسلام در حوزه زنان نیز برنامه داشته و با توجه به این بخش از جامعه برای استفاده از پتانسیل آنها و حرکت جامعه به سمت پیشرفت و تعالی تلاش می نماید .

    در این نگرش اسلام زنان را محدود به حریمی خاص و وظیفه یی ویژه نکرده و اجازه می دهد توانایی ها و قابلیت های خود رادرعرصه های مختلف به منصه بروز برساند در این دیدگاه زنان می توانند با حفظ شرایطی به انجام فعالیت های مختلف در عرصه های گوناگون مبادرت نمایند که البته با نگاهی عقلانی به آن آنها را نیز به نفع زنان و حفظ حرمت و جایگاه آنها خواهیم یافت .

    تاریخ اسلام درباره نقش زنان درعرصه های مختلف نمونه ها فراوانی به خود دیده است .اما آنچه که در این مقاله مختصر به آن پرداخته خواهد شد تنها یک نمونه از حضور و جایگاه زن در اسلام است که می تواند الگوی مناسبی برای زنان مسلمان باشد وتوجه به فعالیت ها و نوع زندگی این نمونه بارز و شاخص اسلام که از بد حادثه پیرامون جایگاه رفیع او در سرنوشت اسلام کمتر سخن به میان آمده می تواند به مخاطب امروزین خود بیاموزد که چگونه درعین توجه به مسائل خاص خود بتواند درمسائل و مسئولیت های جامعه حضور یافته و راهی برای تعامل نقش شخصیتی و فیزیولوزیکی و جایگاه اجتماعی ، سیاسی ،فرهنگی و اقتصادی خود ایفا نماید .

 اگر چه حضورحضرت خدیجه کبری )س)  در تاریخ اسلام به بیش از بعثت باز می گردد و به نوعی پایه های مقوم اندیشه نوپای اسلامی است . اما تداوم نقش ایشان در طول تاریخ اسلام به چشم می خورد . این بانوی پاک دامن عرب که از خاندانی بزرگ و شریف بود بر خلاف رسم معمول دوره جاهلی از پایگاه اقتصادی قابل توجهی برخوردار بود که حاصل فعالیت های اقتصادی خود ایشان بوده و به نوعی ایشان را در بین رجال سرشناس عرب صاحب رای و نظر نموده بود که این امر یکی از چند جنبه مختلف زندگی این بانوی بزرگ به شمار می رود . ایشان با ازدواج با محمد ابن عبداله پیش از بعثت و ایجاد محیطی سرشار از مهر و عاطفه زندگی پیامبر اسلام را همراه با آرامش نمود به نحوی که پیامبر اسلام در تعبیری که برای کس دیگری بیان نشده است از عشق خود به حضرت خدیجه سخن به میان می آورند.

   اما نقش این بانوی گرامی به همین جا ختم نشده و حضور ایشان در عرصه های اجتماعی و سیاسی نیز بارز و قابل توجه می باشد .چرا که با شروع نهضت پیامبر گرامی اسلام و در اولین لحظات آغاز آن ، با پذیرش اسلام و دفاع همه جانبه از آن زمینه های رشد و شکوفایی نهضت نوپای حضرت محمد مصطفی (ص) را فراهم آورد . و در عرصه های اجتماعی و فرهنگی نیز صاحب اثر می باشد. بانوی فداکار اسلام و اولین زن مسلمان به این نیز بسنده نکرد وبا استفاده از تمامی داشته های خود که در اولین نگاه از با ارزش ترین داشته های هر انسانی است ، ازآرمان نبی مکرم اسلام (ص) دفاع کرده و در عرصه سیاسی نیز وظایف خود را به انجام رساند. این بانوی گرامی برای انجام وظیفه و ادای تکلیف با همراهی پیامبر اعظم(ص) در شعب ابی طالب وتحمل فشارهای ناشی از تحریم همه جانبه قریش جان گرامی و شریفش را نیز فدای دین مبین اسلام نمود .

   حضرت خدیجه کبرا اما خدمت پایدارش که موجب استمرار اسلام ناب و پاسداری از معارف اصیل دین گردید را با تربیت امام علی (ع) در دامان پر مهر خود و هدیه حضرت زهرا (س) به جهان اسلام تکمیل کرد و موجب شد نسل امامت از دامان این زن عرشی شده و امامت شیعه به عنوان ناقلان دین کامل ، معارف صحیح اسلام را در اختیار مردم قرار دهند.

   با توجه به مطالب فوق می توان اینگونه بیان کرد که حضرت خدیجه کبرا (س) به عنوان یک زن بزرگ که از شرایط مادی و معنوی قابل توجهی برخوردار بود . بدون توجه به محدودیت های نادرست و با در نظر گرفتن شاَن و ارزش اجتماعی و انسانی خود توانست با مدیریت صحیح و با درک به موقع شرایط ، جنبه های مختلف مکنون در وجود مبارک خود را پرورش داده و ضمن ایفای نقش خاص خود به عنوان یک زن ، در تمامی عرصه های مهم جامعه آن روز جزیره العرب نقش بسزا و در خوری را ایفا نماید . به این معنی که ایشان در اقتصاد به عنوان تاجری موفق در فرهنگ به عنوان یک زن پیشرو، در اجتماع به عنوان مدافع ارزشهای والای انسانی ، در سیاست حامی مصلح و در خانواده به عنوان همسر و مادری نمونه به ایفای نقش پرداخت . وتوجه به یکی از آنها بی توجهی ایشان به سایر جنبه ها را موجب نشده ودر عین حال جنسیت بانوی بزرگ اسلام نیز باعث نگردید که ایشان در انجام فعالیت های خود دچار محدودیت شده و یا نیازمند تغییر الگوهای رفتاری گردد. واین شرایط می تواند موجب گردد زنان مسلمان با الگوگیری از رفتار فردی و اجتماعی ایشان راه رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی را با بهره گیری از الگویی در دسترس و زیستی پیش روی خود داشته باشند و با پیروی از ایشان ضمن دستیابی به جایگاهی که در خورشاَن آنها می باشد به شکوفایی سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی ایران اسلامی کمک نموده و در تربیت نسلی پیشرو و پیشگام در عرصه بهسازی جامعه موفق باشند .

   به امید روزی که نام خدیجه (به معنای خیر فراتر از انتظار) و راه خدیجه در بین مسلمین پرآوازه تر از قبل و پر رهروتر از همیشه بروز و ظهور نماید .چرا که شناخت این بانوی مکرم اسالم می تواند بسیاری از مسائل و موضوعات پیش روی امروز را حل نماید .

والسلام/ دکتر ابراهیم رضاپور

دانلود مقاله

همچنین ببینید

پیام تبریک و سپاس بمناسمت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم

“تبریک و سپاس” امت غیور، مردان و زنان متعهد و بزرگوار حوزه انتخابیه شهرستان های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.