خانه | مقالات | سهم ناچیز استان البرز از درآمد های گردشگری

سهم ناچیز استان البرز از درآمد های گردشگری

سهم ناچیز استان البرز از درآمد های گردشگری

امروزه یکی از راه های اصلی ایجاد درآمد کشورها و شهرها ، توسعه و رونق دادن به صنعت گردشگری است.
بسیاری از جوامع دنیا سالانه چندین برابر بیشتر از درآمدهای نفتی کشورمان ، از طریق رونق و جذب گردشگر ایجاد درآمد مینمایند.
در سال های اخیر استان های مختلف در کشور، هر کدام برنامه هایی برای جذب گردشگر داخلی  ورونق این صنعت بالاخص در ایام تعطیلات نوروز تدوین نموده  اند .
صنعت گردشگری می تواندیکی از مهم ترین استراتژیهای اقتصادی استان البرز در کنارشاهراه ۱۳ استان وهمچنین پرترددترین جاده کشور باشد و به مفهوم واقعی این استان را می تواند به استراحتگاه گردشگری کشور تبدیل نماید .

استان البرزدر این حوزه با توجه به وجود آستان مقدس امامزاده طاهر(ع) ، وجود تپه های باستانی، آبشارهای زیبا و متعدد، جاذبه های طبیعی و گردشگری جاده زیبای چالوس ، طبیعت زیبا و بکرطالقان,  برغان وروستا های تابعه ،ساوجبلاغ، قله ها و ارتفاعات تماشایی، قلعه های باستانی چشمه های آبگرم , آب و هوای شاخص و پاک در کنار پایتخت با هوای آلوده و ده‌ها مناطق گردشگری و تاریخی دیگر, ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری داشته و در صورت سرمایه گذاری مناسب و برنامه ریزی درست می تواند یکی ازمناطق و قطب های  گردشگری کشورمان به شمار آید.

از سوی دیگراز آنجائیکه  این استان به عنوان شاهراه ارتباطی ۱۳ استان کشور به شمار می آید , در روزهای تعطیل به ویژه تعطیلات  نوروزو تابستان  میلیون ها مسافر از استان البرز عبور می کنند .
بر اساس آمارارائه شده در روز نهم فروردین از سوی مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های استان البرز ، از اواخر اسفند ۹۳  تا ۷ فروردین سال جاری تردد بیش از ۱۶ میلیون و نیم خودرو از محورهای مواصلاتی البرز،در این استان ثبت شده است که موجب شد که این استان رتبه اول در میان استان‌های پر تردد کشور را به نام خود ثبت کند.

وی همچنین درباره میزان جابجایی مسافران با استفاده از وسایل نقلیه عمومی گفت : از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تا ۷ فروردین سال جاری ۱۱۹ هزار و ۳۸۳ مسافر طی ۵۲۹۷  سفر و با مدد گرفتن از وسایل نقلیه عمومی از استان جابه جا شده‌اند
که سهم این استان از جذب گردشگر بسیار ناچیز بوده وبر اساس آمار ارائه شده  در حدود یکصدهزار مسافر در استان البرز اقامت گزیده و از مکان‌های گردشگری البرز بازدید داشته‌اند.

این درحالی است که سهم گردشگران نوروزی در بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی استان همجوار قزوین , به رغم عدم توانایی جذب گردشگر مناسب و بهره گیری از این جاده که محل تلاقی دو جاده اصلی کشور”غرب و شمال” می باشد؛ بیش ازیک میلیون و سیصد هزار نفر برآورد شده‌است.

  آمارها و تحلیل های فوق  نشان دهنده ضعف سیستم مدیریتی استان البرز در جذب گردشگر و بی بهره ماندن از درآمدها ورونق سرشار صنعت گردشگری , ناشی ازعدم توانایی اقامت گزینی وبستر نامناسب  برای مسافران است که امید است با اصلاح سیستم مدیریتی وساختاری  در اینخصوص و ایجاد تمهیدات لازم بتوانیم سهم بیشتری را در این زمینه بجهت آبادانی استان البرز و شهر کرج داشته باشیم.

دکترابراهیم رضاپور

همچنین ببینید

پیام تبریک و سپاس بمناسمت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم

“تبریک و سپاس” امت غیور، مردان و زنان متعهد و بزرگوار حوزه انتخابیه شهرستان های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.