خانه | مقالات | بسیج دانشجویی و نقش آن بر اقتصاد مقاومتی و سازمانهای دانش بنیان

بسیج دانشجویی و نقش آن بر اقتصاد مقاومتی و سازمانهای دانش بنیان

بسیج دانشجویی و نقش آن بر اقتصاد مقاومتی و سازمانهای دانش بنیان

ازآنجائیکه تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بر سازمانهای دانش بنیان استوار خواهد بود، عملاً پای دانشگاه هاو مراکز علمی وتحقیقاتی را نیز به این امر مهم کشانده و از این بابت انتظار فعالیت مضاعف علمی از دانشگاهها نمی تواند دور از انتظار باشد و طبعاً دانشگاه باید با تجمیع توانمندیهای خود، گام های بزرگ میدانی و عملیاتی خود را تقویت کرده و برای کمک به تحقق حماسه اقتصادی، آرایش اقتصادی نیز به خود بگیرد.

اهم مساعدت ها و نقش آفرینی های اقتصادی بسیج دانشجویی و دانشگاه هاعبارتند از:

۱-پروژه ها : که عمدتاً با محوریت فعالیتی اساتید انجام می گیرند، می توانند با تغییر جهت و تصحیح فعالیت، مستندترین نتایج را برای مطمئن ترین راهکارها ارائه کرده و به دست اندرکاران اقتصاد ملی جهت دهند.

۲-تحقیقات : که یکی از ظرفیتهای مستمر و اصلی دانشگاهی اند، می توانند با بکارگرفتن توان پژوهشی دانشجویان تحت نظارت و راهنمایی اساتید به کمک اقتصاد کشور آمده و با معتبرترین نظرسنجی ها و پرسش های آماری،  امکان خطاگیری از فعالیت های جاری و نیز کشف ارتباطات و همبستگی های منطقی بین متغیرهای مورد مطالعه را فراهم کرده و عرصه جدیدی را به مدیران اقتصادی کشور ارائه کنند.

۳-آزمایشها : که در اصل از قابلیت های مشترک علمی و عملی دانشگاهها محسوب می شوند، زمینه ساز ابتکارات و اختراعات و به نتیجه رساندن بسیاری از فعالیت های فردی و گروهی اند، می توانند از اقتصاد ملی گره گشایی کرده و در هر موفقیتی، بخشی از نیازهای برون مرزی و  وابستگی های اقتصادی ما را مرتفع کنند.

۴-مقالات علمی: که امروزه می توان آن را فراگیرترین تلاش ها و گسترده ترین نظریه پردازی های علمی در سطوح تمامی دانشگاههای داخلی و خارجی تلقی کرد، مستعدترین فضا برای بکارگیری دانشگاه در حوزه اقتصاد و پیداکردن راه حلهای عملی در جهت شکوفایی اقتصاد ملی با تز اقتصاد مقاومتی است.

۵-پایان نامه ها: که مستحکم ترین تلاش در آخرین حضور دانشجویان در دانشگاه در مقاطع بالای تحصیلی اند، وسیع ترین فرصتها برای بکارگیری مستعدترین استعدادها و هوشمندی ها در راستای کشف راهکارهای عملی شکوفایی اقتصاد ملی اند که این روزها در حال تجربه جدی ترین مصاف ها در گستره تحریم های اقتصاد استکباری است و می توان آن را حساس ترین روزهای تعیین سرنوشت اقتصادی کشور دانست.

۶-مسابقات علمی: که بر خلاف مسابقات سرگرمی و فکاهی و ورزشی و غیره می توانند ضمن حفظ زمینه های شوق آمیزی و شورانگیزی، با استفاده از حس رقابت طلبی دانشمندان جوان، کلکسیونی از ابتکارات و نواندیشی ها را یکجا جمع کرد و استعدادهای جدید را به حوزه اقتصاد معرفی نمود.

۷-کارگاهها: که یکی از پتانسیل های کشف استعدادهای حوزه اختراع و ابداع و ابتکارند، مناسب ترین بسترها برای ارائه ماکت طرح ها و پروژه های اقتصادی و فعل و انفعالات صنعتی و کلاً ماشین آلات و یا کارکردهای جدید برخی از دستگاههای فنی و غیره اند که انصافاً مظاهر اصلی تحقق شعار “ما می توانیم”، می باشند.

۸-کرسی های آزاداندیشی : مورد نظر رهبر معظم انقلاب که از بدو پیدایش دانشگاهی تا کنون، کلاً رنگ و بوی سیاسی و فرهنگی و اجتماعی به خود گرفته اند، می توانند با سوگیری های اقتصادی، زمینه ساز ورود اذهان کارشناسی به حوزه اقتصاد ملی شده و با اوج گیری نقدها و بحث های اساسی اقتصادی، دانشجویان و اساتید را در مهم ترین مسائل روز جامعه درگیر و دخیل سازند.

۹-کرسی های نظریه پردازی: که بازهم مورد پیشنهاد مقام معظم رهبری به دانشگاهها هستند، گام بزرگی برای اعتناء به نسل آینده ساز جامعه و نیز بکارگیری عملیاتی نظرات دانشجویان محقق و مهمتر از همه ارتقاء شخصیتی دانشجویان تا قله های صاحب نظری است که از اساسی ترین رویکردهای مدیریت جامعه برای تقویت اعتماد به نفس نسل جوان جامعه در اساسی ترین نقش آفرینی هاست.

۱۰-سایر ابتکارات و اختراعات دانشگاهها : که بعضاً در یک تلاش مشارکتی با کارفرماها و فضاهای برون دانشگاهی انجام می پذیرند و در آن همه استعداهای دانشگاه اعم از اساتید و مربیان و دانشجویان با تغلیظ گرایش به سمت موضوعات اقتصادی، گام های تاثیرگذاری را در این راستا برداشته و سرعت، کمیت و کیفیت جهاد اقتصادی را اعتلاء بخشیده و بن بست شکنی ها را فرهنگ می سازند.

سخنان داهیانه رهبری معظم انقلاب در دیدار با بیش از هزار نخبه جوان دانشگاهی مبنی بر اینکه درون زا بودن پیشرفت های علمی، موجب اعتبار و سرافرازی ملت ایران شده و در درازمدت دنیا را برای دستیابی به این علوم و مهارتها، حتی مجبور به تغییر رویکرد به ایران اسلامی خواهد کرد، هزاران حرف ناگفته را تبیین و تکالیف نهایی ما را تعیین کرد.

بنابراین با استناد به همه این ادله واضح و مشهود می توان فهمید که ضمن تاکید بر تایید فعالیت های جدید دیپلماتیک در راستای بن بست گشایی ها و گره گشایی ها و کاهش تحریم ها و فشارهای اقتصادی، دانشگاه و سازمان های دانش بنیان، مهم ترین ارکان برون رفت از محاصره اقتصادی ناشی از تحریم ها بوده و در عین حال ماندگارترین راهکارها تلفی می شوند و نباید از این ارکان تاثیرگذار غفلت ورزید.

دکتر ابراهیم رضاپور

همچنین ببینید

پیام تبریک و سپاس بمناسمت مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس یازدهم

“تبریک و سپاس” امت غیور، مردان و زنان متعهد و بزرگوار حوزه انتخابیه شهرستان های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.